"ZIJ ZEI": "De prijs van onze gezondheid Kunnen we het blijven betalen?"

vrijdag, 5 februari, 2016
"ZIJ ZEI": "De prijs van onze gezondheid  Kunnen we het blijven betalen?"

Vrouw & Maatschappij Vlaams-Brabant nodigt jou graag uit voor een "ZIJ ZEI-moment" rond nieuwe inzichten in de gezondheidszorg

Deze avond  vindt plaats op woensdag 2 maart 2016 in Het Bolwerk, Bolwerkstraat 17 – 1800 Vilvoorde

PROGRAMMA:

19.00  : Onthaal

19.30  :  Welkom, Chris VERHAEGEN, Provinciaal Voorzitster V & M

19.40  :  Prof. Lieven ANNEMANS, Gezondheidseconoom, Vakgroep Maatschappelijke Gezondheidkunde Ugent)

20.40  :  Dr. Michiel CALLENS, Directeur Onderzoek en Ontwikkeling,  Landsbond van de Christelijke Mutualiteiten

21.10  :  Bedenkingen en vragen, Sonja BECQ en Karin BROUWERS, resp. federaal en Vlaams Volksvertegenwoordiger

21.40  :  Slotwoord, Els VAN HOOF, Algemeen Voorzitster en Volksvertegenwoordiger

21.50  : Hapje en drinks

TWEE STEMHEBBENDE ACTOREN
Deze avond brengt twee stemhebbende actoren naar ons:

Prof. Lieven ANNEMANS,

Onze gezondheidszorg staat voor belangrijke uitdagingen. Steeds meer mensen hebben chronische ziekten, en steeds meer mensen kampen met mentale gezondheidsproblemen. Ook de solidariteit staat onder druk. Is ons gezondheidssysteem klaar voor de toekomst? Gaat het nog betaalbaar blijven? Wat zeker vast staat is dat de huidige verspillingen krachtiger moet worden aangepakt en dat er meer geld moet gaan naar preventie. Prof. Annemans heeft evenwel een plan met als doel een  betaalbare en kwaliteitsvolle gezondheidszorg te blijven garanderen voor iedereen: jong en oud, arm en rijk, ongeacht afkomst, taal en cultuur.

Dr. Michiel CALLENS

Naast de medici spelen ook de mutualiteiten een belangrijke rol in het organiseren van de zorg. In het licht van voorgaande vragen nopens de rol van preventie, hoge prijzen voor behandelingen en het streven naar efficïentie zal hun rol mee (moeten) evolueren. Hoe zien deze organisaties zichzelf uitgroeien tot moderne dienstverleners in een globaal gezondheids-streven van de burgers?  En, in welke mate ziijn de burgers zélf bereid keuzes te maken die hun gezondheid beïnvloeden?

Sonja BECQ en Karin BROUWERS geven hun bedenkingen mee en stellen pertinente vragen vanuit een vrouwelijke invalshoek. In het gezondheidsbeleid zijn er inderdaad genderdimensies die soms vergeten worden.

Algemeen Voorzitster van Vrouw & Maatschappij, Els VAN HOOF geeft aan wat zij meeneemt van deze avond.

INSCHRIJVEN

Graag online inschrijven door hier te klikken

LOCATIE

Het Bolwerk, Bolwerkstraat 17 – 1800 Vilvoorde.
Het Bolwerk is op loopafstand van het station van Vilvoorde (trein en bus).

PARKEREN

Parking is best op het plein tussen de Franklin Rooseveltlaan.