Witte Lintjes-actie van Vrouw & Maatschappij in Vilvoorde

vrijdag, 13 november, 2015
Witte Lintjes-actie van Vrouw & Maatschappij in Vilvoorde

Vrijdagochtend waren we vroeg uit de veren om  bij de pendelaars in het station van Vilvoorde aandacht te vragen voor geweld op vrouwelijke vluchtelingen.

“De actie was een groot succes,” klinkt het volmondig, “heel wat mensen herkennen de jaarlijkse witte lintjes-campagne en stonden open om even te luisteren naar deze problematiek.”

“Samen sterk aan het station te Vilvoorde deze ochtend (vlnr) : Trui Olbrechts (OCMW Voorzitter te Grimbergen), Sonja Becq (Volksvertegenwoordiger, Meise), Christel Herbosch (Gemeenteraadslid te Vilvoorde), Chris Verhaegen (Vr & Mij Voorzitster Vlaams Brabant, Meise), Annelies Topff (Vr & Mij voorzitster Grimbergen), Annabel Paelstermans (Londerzeel) en Laura Van Eeckhout (Vrouw & Maatschappij).”

Uit onderzoek blijkt dat bijna 75 procent van de vluchtelingen na aankomst in België of Nederland geconfronteerd is geweest met geweld. In bijna 70 procent van die gevallen zijn vrouwen of meisjes het slachtoffer, waarbij meer dan de helft van de slachtoffers jonger dan 30 jaar is. Emotioneel-psychologisch geweld komt het meest voor, gevolgd door seksueel geweld. Twee derde van de slachtoffers kampt met problemen zoals depressie, isolement en slaapstoornissen, naast fysieke problemen zoals kneuzingen en bloedingen.

Voor Vrouw & Maatschappij is het belangrijk aandacht te hebben voor deze vorm van geweld en het Belgisch opvangbeleid zo uit te bouwen dat vrouwelijke vluchtelingen en meisjes op de best mogelijke manier opgevangen en beschermd worden. Hierbij speelt de infrastructuur van de opvangcentra een belangrijke rol. Zo is het belangrijk om een alleenstaande vrouw met kinderen een privékamer te geven dan dat ze ondergebracht wordt in een gemengde kamer van vijftien mensen bijvoorbeeld of ruimtes in te richten met afsluitbare toiletten en douches.

“De mensen die we aangesproken hebben, vroegen we om een wit lintje te dragen tussen 13 en 25 november als teken van een persoonlijk engagement om geen geweld te plegen, geweld niet oogluikend toe te laten of te verzwijgen, geweldplegers aan te zetten om hulp te zoeken en iedereen te overtuigen om geweld te doen stoppen. ”In sommige stations staken ook de mannelijke leden en mandatarissen de handen uit de mouwen.

Federaal volksvertegenwoordiger Sonja Becq: “Zoals de Britse actrice Emma Watson het als ambassadrice voor vrouwenrechten en gelijkheid van de seksen het vorig jaar voor de Verenigde Naties verwoordde: Feminisme is ook een mannenzaak. Genderblindheid is schering en inslag wat betreft asielproblematiek, de oogkleppen moeten weg en het is een zaak van mannen én vrouwen.”.

WITTE LINTJES

Op 25 november is het de Internationale Dag voor de Uitroeiing van Geweld tegen Vrouwen.  Wereldwijd dragen mannen en vrouwen een wit lintje om te tonen dat ze geweld tegen vrouwen afkeuren. Aan de internationale Witte Lintjes-campagne nemen zo’n 70 landen deel. Het initiatief is in 1991 opgezet door een groepje Canadese mannen waar recent de Canadese premier de nieuwe regering heeft voorgesteld  die bestaat uit 15 vrouwen en 15 mannen.

Volgens het Hoog Commissariaat voor de Vluchtelingen van de Verenigde Naties waren er eind 2014 in totaal 59,5 miljoen mensen op de vlucht. Dat betekent dat vandaag 1 op 122 mensen wereldwijd vluchteling is, asielzoeker of in eigen land ontheemd.