Provincie plaatst naamborden aan voetwegen

donderdag, 19 februari, 2015
Provincie plaatst naamborden aan voetwegen

Omdat trage wegen een steeds belangrijkere rol spelen in de lokale mobiliteit, plaatst de provincie Vlaams-Brabant naamborden aan voet- en buurtwegen. Op 17 februari werden bij de Londerzeelse trage wegen 49 naambordjes geplaatst. In heel Vlaams-Brabant worden er ruim 580 geplaatst.

‘De beste manier om trage wegen te behouden en te waarderen, is ze veel te gebruiken’, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit. ‘Om het gebruik te stimuleren, plaatsen we al enkele jaren naambordjes bij trage wegen in Vlaams-Brabant. En we gaan dit jaar hiermee verder. Voetgangers en fietsers weten via de naambordjes die we plaatsen dat ze de weg mogen gebruiken. Bovendien trekken de bordjes de aandacht. Heel wat inwoners ontdekken zo zelfs nieuwe wegjes in eigen dorp’.

49 naambordjes voor Londerzeel

Londerzeel is een bijzonder actieve gemeente op vlak van trage wegen.

‘We hebben recent, met de hulp van talrijke vrijwilligers, al onze trage wegen geïnventariseerd. Via enquêtes en bevragingen bij onze inwoners kregen we zicht op het huidige en toekomstige gebruik van de wegjes. Op basis van deze schat aan informatie leggen we momenteel de laatste hand aan een tragewegennetwerk. De plaatsing van de naambordjes door de provincie kon dus niet op een beter moment komen. Ze vormen de kers op de taart voor ons tragewegenproject. Via de naambordjes hopen we wat meer ‘reclame’ te maken voor onze trage wegen en zo duurzame verplaatsingen naar school, winkel of sportclub met de fiets of te voet, aan te moedigen’, zegt Tom Troch, schepen van mobiliteit in Londerzeel.

Naambordjes in 15 gemeenten

De provincie Vlaams-Brabant riep de gemeenten op trage wegen te selecteren waar een naambordje geplaatst kan worden. 15 gemeenten, Geetbets, Herne, Kraainem, Linkebeek, Linter, Londerzeel, Machelen, Meise, Merchtem, Scherpenheuvel-Zichem, Steenokkerzeel, Tielt - Winge, Vilvoorde, Wezembeek-Oppem en Zemst, reageerden positief.

In Scherpenheuvel-Zichem, Tielt-Winge en Londerzeel werden de naamborden reeds geplaatst. Bekkevoort komt deze maand nog aan de beurt. In maart worden de borden geplaatst in Vilvoorde, Geetbets, Linter, Steenokkerzeel, Merchtem, Meise, Wezembeek-Oppem en in april in Kraainem, Machelen, Linkebeek, Herne en Zemst.

Bij slecht felle regen of vrieskou kan de plaatsing van de bordjes niet doorgaan.

Wie meer info wil over de exacte plaatsingsdata en locaties van de naambordjes, kan deze opvragen bij de communicatiedienst van de provincie via info@vlaamsbrabant.be

Meer info: www.vlaamsbrabant.be/tragewegen