PROVINCIE PLAATST NAAMBORDEN AAN VOETWEGEN

donderdag, 15 januari, 2015
PROVINCIE PLAATST NAAMBORDEN AAN VOETWEGEN

De provincie Vlaams-Brabant is gestart met het plaatsen van naambordjes aan de voetwegen in Geetbets, Herne, Kraainem, Linkebeek, Linter, Londerzeel, Machelen, Meise, Merchtem, Scherpenheuvel-Zichem, Steenokkerzeel, Tielt - Winge, Vilvoorde, Wezembeek-Oppem en Zemst. Het eerste van de ruim 580 bordjes werd gisteren geplaatst in Kraainem.

‘De beste manier om trage wegen te behouden en te waarderen, is ze veel te gebruiken’, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit. ‘Om het gebruik te stimuleren, plaatsen we al enkele jaren naambordjes bij trage wegen in de provincie. En we gaan dit jaar hiermee verder. Voetgangers en fietsers weten via de naambordjes die we plaatsen dat ze de weg mogen gebruiken. Bovendien trekken de bordjes de aandacht. Heel wat inwoners ontdekken zo zelfs nieuwe wegjes in eigen dorp’.

Eerste naambordje in Kraainem
Het eerste bordje van dit jaar wordt geplaatst  op een trage weg langs een school en voetbalvelden in Kraainem.
‘We willen de toegankelijke voetwegen in onze gemeente graag meer in de kijker zetten. We selecteerden onder andere de trage weg langsheen de Diaboloschool en de voetbalvelden omdat deze weg een belangrijke rol speelt in het woon-schoolverkeer’, zegt burgemeester Véronique Caprasse.

Schepen van Milieu Elisabeth de Foestraets - d'Ursel: “Via de naambordjes hopen we wat meer ‘reclame’ te maken voor dit wegje en zo duurzame verplaatsingen naar school of naar de voetbalclub, met de fiets of te voet, aan te moedigen. Kleine, trage wegen hebben zeker hun nut. Dat willen we beklemtonen door ze net zoals de andere straten een naambord te geven.”

Nog 14 andere gemeenten krijgen naambordjes
De provincie Vlaams-Brabant riep de gemeenten op trage wegen te selecteren waar een naambordje geplaatst kan worden. 15 gemeenten, Geetbets, Herne, Kraainem, Linkebeek, Linter, Londerzeel, Machelen, Meise, Merchtem, Scherpenheuvel-Zichem, Steenokkerzeel, Tielt - Winge, Vilvoorde, Wezembeek-Oppem en Zemst, reageerden positief.
De provincie heeft voor deze voetwegen de borden aangekocht en zal ze nu in de loop van de eerste helft van 2015 zelf plaatsen op terrein. Er zullen ruim 580 bordjes geplaatst worden.