MET DE FIETS DOOR DE SPITS. ONDERZOEK NAAR FIETSVERKEER MET SMARTPHONES

dinsdag, 10 juni, 2014

De provincie Vlaams-Brabant organiseert een onderzoek naar de routekeuze van fietsende pendelaars. Het onderzoek past in de verdere ontwikkeling van de noordelijke kanaalroute in Grimbergen, Vilvoorde, Zemst en Kapelle-op-den-Bos en de fietssnelweg van Mechelen naar Brussel.

‘We roepen zoveel mogelijk fietsende pendelaars en scholieren uit de gemeenten Vilvoorde, Zemst, Grimbergen en Kapelle-op-den-Bos op om hun ritten op te nemen met een smartphone en in te sturen voor een fietsonderzoek. Alle ingezonden ritten worden samengevoegd tot een grote fietskaart van de regio. Zo worden populaire routes en missing links in kaart gebracht. De noordelijke kanaalroute en de fietssnelweg van Mechelen naar Brussel zijn voor de provincie twee prioritaire fietsroutes’, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit.

De deelnemers kunnen drie waardebonnen van 50 euro winnen die ze kunnen besteden bij een fietshandelaar uit Vlaams-Brabant.

‘We maken in Vilvoorde werk van een gedegen fietsbeleid’, zegt Francine De Prins, schepen voor mobiliteit. ‘We willen het fietscomfort en de verkeersveiligheid van ons stedelijk fietsnetwerk verhogen. We zijn dan ook blij met het initiatief van de provincie om dit onderzoek in het kader van het fietsGEN op te zetten’.

Ook weerman en fervent fietser Frank Deboosere steunt dit provinciaal initiatief. Hij neemt op woensdag 11 juni zijn eerste ochtendrit op.

Op donderdag 12 juni kunnen fietsers van 15 tot 18 uur in het kanaalpark van Vilvoorde in een pop-up fietsbar uitleg krijgen over het onderzoek.

Meer info: www.vlaamsbrabant.be/fietsonderzoek