Meer mensen logeren in Vlaams-Brabant

vrijdag, 6 februari, 2015
Meer mensen logeren in Vlaams-Brabant

Logeren in Vlaanderen Vakantieland: voor de tweede keer op rij belangrijke trigger in het boeken van vakantie in Vlaanderen.

Bijna 50 miljoen omzet in Vlaanderen.

Vlaams-Brabantse overnachtingscijfers in stijgende lijn.

De promotiewerking van Logeren in Vlaanderen Vakantieland was in 2014 voor de tweede keer op rij een belangrijke trigger in het boeken van vakantie in Vlaanderen. Volgens onderzoek bedroeg de gerealiseerde bruto-omzet (incl. B.T.W.) van de boekingen 49,7 miljoen euro. Dit maakte Logeren in Vlaanderen Vakantieland bekend bij de start van het Vakantiesalon in Brussel.

Het onderzoek peilt naar het belang van de verschillende marketinginstrumenten, die Logeren in Vlaanderen Vakantieland in 2014 heeft ingezet: mediacampagnes, mailacties , het logiesboek en de website www.logereninvlaanderenvakantieland.be Het gaat over meer dan 700 adverterende logiesuitbatingen.

De marketing door Logeren in Vlaanderen Vakantieland leidde tot 106.013 boekingen in totaal. Dat is het hoogste aantal ooit.

Unieke samenwerking met de Vlaamse provincies

Dit is goed nieuws voor de vijf Vlaamse provincies en vzw Logeren in Vlaanderen, die instaan voor de promotie van logies in Vlaanderen. De Vlaamse provincies zetten 840.000 euro in op de campagne “Logeren in Vlaanderen Vakantieland”. Ook de logiesondernemers zelf, Horeca Vlaanderen, de Vlaamse Federatie voor Hoeve- en Plattelandstoerisme en de kampeersector, dragen nog eens 540.000 euro bij.

‘27,5% van de Vlamingen, die het logiesboek ontvingen, heeft in de loop van 2014 een verblijf met minstens één overnachting in Vlaanderen geboekt. 19,5% van de respondenten die de website www.logereninvlaanderenvakantieland.be hebben bezocht, heeft een verblijf geboekt. Dit is de hoogste score tot nog toe’, stelt Monique Swinnen, gedeputeerde voor toerisme, vast. 

Extra omzet door Vlaanderen Vakantiecheque     

Logeren in Vlaanderen Vakantieland genereert voor de logiessector ook nog extra omzet via de Vlaanderen Vakantiecheque. Met deze cadeaubon kan een gast terecht bij alle logiesuitbatingen van Logeren in Vlaanderen Vakantieland. In 2014 genereerde de Vlaanderen Vakantiecheque een omzet voor de sector van 1.649.930 euro.

Vlaanderen Vakantieland op Eén 

De Vlaamse provincies investeren ook jaarlijks 480.000 euro in het VRT-programma Vlaanderen Vakantieland op Eén. “Wij betreuren dan ook dat er aan het format van dit ruim bekeken tv-programma zou geraakt worden”, besluit gedeputeerde Monique Swinnen naar aanleiding van recente persartikels.

Vlaams-Brabantse overnachtingscijfers in stijgende lijn

Verder blijkt uit de voorlopige cijfers van Toerisme Vlaanderen dat het aantal overnachtingen in Vlaams-Brabant, voor de eerste 10 maanden van 2014, is gestegen met 5,6%. De stijging is vooral te danken aan de buurlanden. Ook de binnenlandse markt, waar Logeren in Vlaanderen Vakantieland op inzet,  zorgt voor 60.000 overnachtingen meer. Waarschijnlijk haalt Vlaams-Brabant dit jaar voor het eerst de kaap van 2.000.000 overnachtingen.