HULDIGING STRAFFE STREEK GEMEENTEN

vrijdag, 10 oktober, 2014
HULDIGING STRAFFE STREEK GEMEENTEN

Op 17 oktober huldigen de provincie Vlaams-Brabant en de vzw Streekproducten Vlaams-Brabant 54 'Straffe Streek Gemeenten' uit het Hageland en de Groene Gordel. 'Straffe Streek Gemeenten' zijn gemeenten die voluit de kaart van de streekproducten getrokken hebben.

‘De actie 'Straffe Streek Gemeenten' werd in het leven geroepen om de Vlaams-Brabantse hoeve- en streekproducten te verankeren in heel de provincie en haar gemeenten. Ondertussen zijn al 54 van de 65 gemeenten in de weer om het label 'Straffe Streek Gemeente’ te verdienen. Het Straffe Streek Gemeente-label geeft aan dat de gemeente de streekproducten een warm hart toedraagt en er ook effectief werk van maakt. Dit betekent dat deze gemeente streekproducten aankoopt voor een minimum budget, streekpakketten geeft als cadeau ter ere van diverse gelegenheden en streekproducten in de dagelijkse werking gebruikt’, zegt Monique Swinnen, gedeputeerde voor land- en tuinbouw, toerisme en streekproducten.

In het Hageland hebben Aarschot, Begijnendijk, Bekkevoort, Bierbeek, Boutersem, Diest, Geetbets, Glabbeek, Hoegaarden, Holsbeek, Kortenaken, Landen, Leuven, Linter, Lubbeek, Rotselaar, Scherpenheuvel-Zichem, Tielt-Winge, Tienen, Tremelo en Zoutleeuw het samenwerkingsakkoord met de provincie Vlaams-Brabant en de vzw Streekproducten Vlaams-Brabant ondertekend.

In de Groene Gordel hebben Asse, Beersel, Bertem, Boortmeerbeek, Dilbeek, Galmaarden, Gooik, Grimbergen, Haacht, Halle, Herne, Hoeilaart, Huldenberg, Kampenhout, Kapelle-op-den-Bos, Keerbergen, Kortenberg, Lennik, Liedekerke, Londerzeel, Machelen, Meise, Opwijk, Oud-Heverlee, Overijse, Pepingen, Roosdaal, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Tervuren, Vilvoorde en Zemst het samenwerkingsakkoord met de provincie Vlaams-Brabant en de vzw Streekproducten Vlaams-Brabant ondertekend.

‘Speciaal voor deze huldiging heeft de vzw Streekproducten een nieuw beeld ontwikkeld om deze ‘Straffe Streek Gemeenten’ in de kijker te zetten. Zo kunnen zij ook aan hun inwoners tonen dat de gemeente de lokale economie mee ondersteunt en actief meewerkt aan het beperken van de voedselkilometers’, zegt Paul Vleminckx, voorzitter van de vzw Streekproducten Vlaams-Brabant.

Op 17 oktober huldigen gedeputeerde Monique Swinnen en Paul Vleminckx, voorzitter van Streekproducten Vlaams-Brabant vzw, de Straffe Streek Gemeenten.