FRASCATI SYMPHONIC OP TOURNEE DOOR CHINA

dinsdag, 13 mei, 2014
FRASCATI SYMPHONIC OP TOURNEE DOOR CHINA

Het Leuvens jeugdorkest Frascati ondertekende, dankzij de internationale contacten van de provincie Vlaams-Brabant met Chengdu, een contract voor een concerttournee in China.

‘Onze samenwerking met Chengdu omvat verschillende domeinen, waaronder ook cultuur’, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor internationalisering en cultuur. ‘Met deze ondertekening slaan we twee vliegen in één klap. Via een concerttournee naar China kan het beloftevolle jeugdorkest Frascati inspelen op de groeiende Aziatische belangstelling voor Europese klassieke muziek en zo een nieuwe markt aanboren. Hierdoor zal het project van Frascati in Vlaams-Brabant aanzienlijk professionaliseren en versterken. De verwachting is dat vanuit onze regio nog meer Belgische aspirant-muzikanten begeleid kunnen worden naar een internationale muzikale arbeidsmarkt’.

‘Voor deze tournee werden alvast enkele veelbelovende contracten getekend, onder andere met het Sichuan Performance & Exhibition Company, met het Jiang Xi Arts Center alsook het Gansu Grand Theater. Dit zijn zeer toonaangevende actoren in een culturele regio van meer dan 80 miljoen inwoners’, zegt Kris Stroobants, artistiek leider van ’t Muziek Frascati.

De ondertekening van het contract is het directe resultaat van de provinciale missie naar Chengdu van afgelopen september. Toen ging de provincie Vlaams-Brabant, in samenwerking van Flanders Investment and Trade, en Frascati zelf op zoek naar potentiële partners.

Foto: Het contract werd ondertekend in het Provinciehuis in Leuven door (v.l.n.r.) Kris Stroobants van Frascati, gedeputeerde Tom Dehaene en ZHANG Jian Gang van Sichuan Performance and Exhibition Company