Afscheid Jean-Luc Dehaene

vrijdag, 23 mei, 2014
Afscheid Jean-Luc Dehaene

In Vilvoorde vond vanmorgen de afscheidsviering van oud-premier Jean-Luc Dehaene plaats. Er waren politici uit binnen- en buitenland aanwezig, maar ook veel gewone burgers die de dienst in de kerk en buiten op groot scherm volgden. Onder meer CD&V voorzitter Wouter Beke, Europees parlementslid Marianne Thyssen spraken de aanwezigen toe.

"Hij won niet alleen de verkiezingen, maar ook mijn hart", zei voorzitter van CD&V Wouter Beke. Hij spreekt over Dehaene als een ervaren gids, een inspiratiebron voor zijn maatschappelijk engagement. "Hij was een monument in de Belgische politiek, die als geen ander akkoorden en compromissen kon sluiten. Laten we die politieke erfenis koesteren en verderzetten."

Europees parlementslid Marianne Thyssen wil in de eerste plaats haar dankbaarheid uitdrukken "voor zijn vermogen om over elke ravijn een brug te bouwen". "Hij was veel meer architect dan loodgieter, meer visionair dan crisismanager. Samen met Wilfried Martens was hij de grootste." Ze benadrukt zijn doorzettingsvermogen, ook tijdens zijn ziekte, om mee aan de Europese droom te werken.