30.000ste Last Post, ook in Tildonk

woensdag, 8 juli, 2015

Het Belevingscentrum ’14-’18 in Tildonk (Haacht) sluit aan bij het wereldwijde herdenkingsinitiatief en blaast op 9 juli ook de Last Post.

In het Britse en andere legers kondigde vroeger klaroengeschal, oftewel de Last Post, het einde van de werkdag aan. Die traditie wordt al sinds 1928 (met uitzondering van de oorlogsjaren 1940-1944) in ere gehouden door de Last Post Association in Ieper. Elke avond weerklinkt het klaroengeschal onder de Menenpoort. Het is hun doel om die traditie eeuwig in stand te houden. Op die manier blazen vrijwilligers telkens opnieuw hun vaarwel aan de gesneuvelden. Bovendien zal op donderdag  9 juli 2015 om 20 uur de 30.000ste Last Post worden geblazen. Niet alleen in Ieper, maar wereldwijd zal de Last Post live worden herdacht.

Het is de gewoonte dat de klaroeners van de Last Post Association gerekruteerd worden bij de lokale brandweer en ook het brandweeruniform dragen. Op 9 juli wordt er dus ook een ode gebracht aan de wereldwijde solidariteit onder brandweerlieden, die al 30.000 keer hun ode hebben gebracht aan de gesneuvelden.

‘Het Belevingscentrum ’14-’18 in Tildonk (Haacht) sluit aan bij deze wereldwijde herdenking.’ vertelt gedeputeerde Monique Swinnen

Op donderdag 9 juli 2015 om 20 uur stipt zullen twee trompettisten van Fanfare Toeterdonk de Last Post laten weerklinken in de binnentuin van de Engelenburcht.

Tijdens deze nocturne is het Belevingscentrum ’14-’18 uitzonderlijk vrij te bezoeken tussen 18 en 20 uur. Het publiek is welkom op deze herdenking.

www.vlaamsbrabant14-18.be

www.lastpost.be